یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
بدون شک، ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم!
بسم الله الرحمن الرحيم

بدون شک، ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم!

(ترجمه)

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«يَتَقَارَبُ الزَّمَانُ، وَيَنْقُصُ العَمَلُ، وَيُلْقَى الشُّحُّ، وَيَكْثُرُ الهَرْجُ قَالُوا: وَمَا الهَرْجُ؟ قَالَ: القَتْلُ القَتْلُ» (رواه بخاری)

ترجمه: زمان، کوتاه خواهد شد، عمل کردن کم می‌شود، دل‌ها را بخل فرا خواهد گرفت و هرج و مرج زیاد خواهد گردید. سوال شد: ای رسول الله! هرج و مرج یعنی چه؟ فرمودند: قتل و کشتار.

این موضوع از نشانه‌های کوچک قیامت است و گویا تمام این نشانه‌ها در مقابل چشمان ما به وقوع می‌پیوندد. درمورد کوتاهی زمان گفته‌اند که زمان بخاطر غفلت انسان‌ها به سرعت سپری می‌شود؛ چنانچه مردم از دین الله سبحانه وتعالی غافل شده و درگیر لذت‌های پوچ دنیایی می‌گردند و شب و روز مانند برق می‌گذرد. منظور از کم شدن عمل اینست که عمل به دین کم می‌شود و بیشتر مردم  دچار این کمبودی هستند، برای زندگی دنیوی خود دست به هر کاری می‌زنند و آخرت را به فراموشی می‌سپارند. هنگامی‌که از حرص و بخل سخن به میان می‌آید، می‌بینیم که بسیاری از محرمات الله سبحانه وتعالی به سبب بخل زیر پا می‌گردد؛ علاوه بر این‌که فرایض الله نیز بخاطر آن کنار گذاشته می‌شود. قتل و کشتار نیز بدون هیچ مشکلی اتفاق می‌افتد و سرزمین‌های مسلمانان میدان خون‌ریزی و تسویه‌حساب‌‌ قرار می‌گیرد. لا حول ولا قوة إلا بالله!

با توجه به این صحنه غم‌انگیز، سوالی به ذهن خطور می‌کند: آیا این چیزی است که الله سبحانه وتعالی برای ما انسان‌ها خواسته است؟ این‌که انسان زندگی کند تا رنج بکشد؟ آیا پروردگار ما نفرمود:

﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا [اسراء: 70]

ترجمه: ما فرزندان آدم را گرامی‌داشته‌ایم و آنان را در خشکی و دریا حمل کرده‌ایم و از چیزهای پاکیزه و خوشمزه روزی‌شان نموده‌ایم و بر بسیاری از آفریدگان خود کاملاً برتری‌شان داده‌ایم.

الله سبحانه وتعالی با دادن نظام زندگی بر ما انسان‌ها، ما را بر دیگر مخلوقات خود فضیلت و برتری داد تا بتوانیم در این دنیا به دور از فقر، بخل، دزدی و قتل زندگی کنیم و بتوانیم زندگی دنیا را برای آبادانی آخرت سپری نماییم. اکنون به عهده شماست که پرس‌وجو کرده و نسبت به زندگی دنیا آگاهی حاصل نمایید، تاریخ را مطالعه کنید و در آیات الله سبحانه وتعالی و احادیث پیامبر صلی الله علیه وسلم تدبر نمایید تا واقعیتی را که از چندین دهه بدین‌سو از آن محروم هستید را بشناسید و زندگانی عزتمندی را که گذشتگان‌تان بخاطر زندگی کردن زیر سایه نظام الهی یعنی نظام خلافت سپری کردند، درک کنید؛ نظامی‌که عزت را سرلوحۀ زندگی هر مسلمانی قرار داده است.

الهی! خلافت راشده بر منهج پیامبر صلی‌الله علیه وسلم را زود تر بیاور که توسط آن آشفتگی مسلمانان بر طرف می‌شود و مصیبت‌ها را از آنان دفع می‌کند! پروردگارا! به نور وجه کریم خود زمین را روشن بفرما! اللهم آمین آمین!

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه